„Ježíš převrací perspektivu, nejde o to vidět druhého jako někoho, kdo je mi podobný, nýbrž jde o to, připodobnit se druhému. Komunikovat tedy znamená vzít na vědomí lidské bytosti jako Boží děti. Líbilo by se mi nazývat tuto sílu komunikace blízkostí,“ píše papež František v poselství ke Světovému dni sdělovacích prostředků.
František se ve svém poselství zmiňuje nejen o pozitivech současných sdělovacích prostředků, které mohou sloužit jako „nástroj dialogu“, ale také o jejich negativních aspektech. Podle papeže mohou média jak „pomáhat v růstu, tak dezorientovat“. Jak píše: „různost názorů nemusí být vždy bohatstvím, nýbrž dává možnost vybírat pouze to, co odpovídá našemu očekávání nebo dokonce určitým politickým a ekonomickým zájmům“.
Flickr, (creative commons)
Ten, který v komunikaci podporuje „kulturu setkávání“, se snaží být lidem opravdu blízko – je „bližním“ jako milosrdný Samaritán. Opakem tohoto postoje je taková komunikace, která „manipuluje, slouží konzumu a reálného bližního zcela ignoruje“.
František také poukazuje na rychlost současného způsobu komunikace, který může „přesahovat schopnost reflexe a úsudku“. „Měli bychom proto znovu získat jistý smysl pro pomalost a poklid. Vyžaduje to čas a schopnost ztišit se k naslouchání.“
„Nestačí brouzdat digitálními „ulicemi“, být prostě připojeni. Je třeba kontaktů, které doprovázejí skutečné setkání. Nemůžeme žít sami, uzavřeni v sobě samých. (...) Komunikační strategie nám nezaručí krásu, dobrotu a pravdu komunikace. (...) Neutrálnost médií je pouze zdánlivá, jedině ten, kdo se v komunikaci osobně angažuje, může být považován za bernou minci. Osobní angažovanost je samým jádrem důvěryhodnosti komunikátora.“
Papež František nás v poselství vybízí, abychom nejen „vyšli do ulic“, ale i do médií. „Křesťanské svědectví může - díky socilání síti - dospět až na existenciální periferie.“
Zdroj: radiovaticana.cz
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.